2014: RONDJE NOORD NEDERLAND

DINSDAG 13 MEI

Taalsituatie_Noord-Nederland We hebben er weer naar uitgekeken, zijn alweer lang thuis geweest! Wat is lang, zes weken geleden kwamen we terug van onze overwintering onder de Spaanse zon en drie weken geleden zijn we nog een paar nachtjes met onze kleindochters op pad geweest. Nu is het de hoogste tijd om samen met Roxanne II weer op pad te gaan. We blijven deze keer in ons eigen landje en gaan via Noord Holland naar Texel en vandaar naar Friesland, Groningen en/of Drente, we zien wel waar Roxanne ons naar toe brengt.

IMG_9337 Vandaag is het nog een grotendeels bewolkte dag maar de verwachtingen voor de komende dagen zien er erg goed uit, negens en tienen, super! Na een bezoekje aan de dierenwinkel in Leusden (Simon gaat natuurlijk vissen daar waar het kan) en de ‘mammobus’ in Harderwijk rijden we over de dijk (de zon schijnt inmiddels) naar Enkhuizen en gaan dan naar de camperplaats in Oosthuizen, hopelijk is daar voor ons nog een plekje, hebben op internet gezien dat je daar mooi aan het water staan.

IMG_9343 Er is plek genoeg, er zijn twee plekken beschikbaar voor campers en er staat nog niemand, nu wij er staan staat de plek voor 50% vol!
Tijdens de lunch zien we op het bewegwijzeringsbord op de rotonde dat Purmerend maar negen kilometer verderop ligt en als Simon in de wegenatlas kijkt ziet hij dat Volendam niet veel verder weg ligt, we hadden geen idée dat dat zo dichtbij lag. Na de lunch stappen we op de fiets en langs de dijk fietsen we via Edam naar Volendam.

IMG_9360 Ongeveer 7 à 8 jaar geleden zijn we er al eens geweest en het is wel leuk er nog een keer rond te lopen. Het is er niet erg druk, de meeste toeristen gaan of met de boot naar Marken, zitten op een terras of lopen rond in de winkels die vol liggen met toeristische prullaria zoals klompjes, molentjes etc. Opvallend zijn de vele tassen, shirts en sjaals met de opdruk ‘AMSTERDAM’ i.p.v. ‘VOLENDAM’. We laten ons verleiden tot het kopen van een magneet voor op de koelkast!

IMG_9351 Als we rond vijf uur terug zijn bij de camper hebben we een mooie fietstocht achter de rug (bijna 29 kilometer). De zon scheen volop en op heel veel plekken zagen we zwanen, eenden, meerkoeten en diverse soorten ganzen met in hun directe omgeving hun nakomelingen, altijd leuk om even naar te kijken. De bijzonderste vogel die we hebben gespot was de Lepelaar, een niet veel voorkomende zomergast die met zijn unieke lepelvormige snavel op de tast stekelbaarsjes, witvisjes, garnalen en andere kleine waterdieren opvist.

WOENSDAG 14 MEI

IMG_9377 ’s Ochtends om zes uur schijnt de zon al in de camper en is het water in het riviertje een spiegel, als we opstaan ziet het er heel anders uit, de hele lucht zit vol bewolking, de weermannen beloven ons wel zon voor vandaag, we zullen het zien! Na de lunch pakken we weer de fiets en deze keer gaan we via een omweg naar Hoorn, weer zo’n leuk stadje aan de voormalige Zuiderzee.

IMG_9378 We maken een tocht door het vlakke Noord Hollandse landschap met z’n mooie vergezichten, kleine natuurgebiedjes, grote pas gemaaide graslanden en weilanden met grazende koeien en heel veel schapen met nog veel meer lammetjes. Heel opvallend in het landschap zijn de typische vierkante Stolpboerderijen met hun schilddak, sommigen staan op instorten, anderen zijn  prachtig gerenoveerd en daardoor zien ze er allemaal net iets anders uit. Ook heel veel nieuwbouwhuizen zijn in de ‘Stolpstijl’ gebouwd.

IMG_9388 Nadat we op een terras in Hoorn een kop koffie hebben gedronken, beginnen we aan het laatste stuk van de bijna 40 kilometer lange tocht van vandaag. Zo’n 2 kilometer voor Oosthuizen komen we in Etersheim en wat we niet wisten, maar hadden kunnen weten als we vroeger beter hadden opgelet, dit is het dorpje van Dik Trom, hier beleefde hij zijn avonturen, de school waar hij naar toe ging staat er nog en die kun je van binnen bekijken, als je er tenminste op tijd bent en niet, zoals wij, na vier uur aan komen zakken, dan is tie gesloten. Jammer!

DONDERDAG 15 MEI

IMG_9407 Vandaag gaan we naar Texel onze campervrienden Siem en Franka opzoeken, we hebben al een aantal keren samen gereisd en het is leuk elkaar ook op een andere manier te ontmoeten. Gisteren al een sms-je gekregen met de uitnodiging om vandaag bij hen te komen eten en dat vinden we natuurlijk hartstikke gezellig. Zodra we op Texel zullen we ons melden en kunnen we iets afspreken.

IMG_9396 Voor we in Den helder zijn hebben we al een prachtige route en een stukje nostalgie achter de rug. Simon heeft gisteravond een route gemaakt, meestal laat hij dat aan mij over maar deze keer ging hij aan de slag, we gaan dwars door West Friesland, zijn geboortegrond! We passeren o.a. Schermerhorn, Ursum, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna en Breezand, de plaats waar hij zijn kindertijd heeft doorgebracht.

IMG_9412 Rond twaalf uur komen we in Den Helder aan en we moeten aan halfuurtje wachten voor er een boot naar Texel gaat. Op dinsdag, woensdag en donderdag vaar je met een voordeel tarief en dat is toch mooi meegenomen! Eenmaal op Texel rijden we op advies van Siem en Franka naar Camping Tienhoven in De Waal, zo’n twee kilometer voorbij Den Burg. Het is een mooie kleine boerencamping. Het uitzicht is niet zo schokkend, we kijken tegen een hoge heg aan maar daardoor kun we wel lekker uit de wind in de zon lunchen.

IMG_9416 Na de lunch gaan we op de fiets naar Den Burg en we worden daar warm ontvangen, fijn elkaar weer te zien. Na de koffie met Franka een rondje door Den Burg gelopen, winkeltje in en winkeltje uit, wat kleding betreft is er niet iets waar ik warm voor loop, wel kom ik terug met een ‘GAZEN KIP’ om eieren in te bewaren, hartstikke leuk voor op het aanrecht in de keuken. Het is heerlijk weer, de zon schijnt volop, het is zelfs zo lekker dat we nog tot na achten buiten kunnen zitten. Na de koffie stappen we weer op de fiets en gaan terug naar de camping.

VRIJDAG 16 MEI

IMG_9431 Vandaag gaan we samen met Siem en Franka per camper Texel verkennen en zij laten ons natuurlijk de mooiste plekjes zien. We rijden via ‘De Hoge Berg’, een opstuwing uit de ijstijd die 15,3 meter boven N.A.P. ligt, naar Oudeschild. Het is een gezellige drukte in de haven, de vissersboten komen vrijdags binnen en op diverse boten hangen de netten te drogen, een kleurrijk gezicht! Een bezoek aan een vissershaven kun je niet verlaten zonder van zo’n visje te genieten.

IMG_9473 Verder rijdend hebben we mooie uitzichten over de Waddenzee rechts en grote natuurgebieden links waar Vogelaars met hun grote telelenzen kijken of ze nog een bijzondere vogel kunnen ontdekken. Vogels genoeg, maar of ze in hun ogen bijzonder zijn, dat weten we niet.
Na De Cocksdorp stoppen we voor de lunch op een uniek plekje; uitzicht op het Wad, in de verte Vlieland en op een grote zandbank liggen de zeehonden lekker te luieren in het zonnetje.

IMG_9466 We rijden nog naar de vuurtoren en dan naar het mooie natuurgebied ’De Slufter’, vijf jaar geleden hebben we alleen op het uitzichtpunt gestaan, nu wandelen we door het zanderige gebied naar de zee. Terug van de ‘vermoeiende!’ wandeling laten we ons een ijsje goed smaken en dan gaan we via De Koog en Den Hoorn naar de ‘MOK-BAAI‘ in het Nationaal park ‘De Duinen van Texel’ weer zo’n mooi stuk natuur, ook hier weer de Vogelaars met hun gigantische telelenzen in de aanslag.

IMG_9481 Het duingebied van Texel is een afwisselend landschap met o.a. natte duinvalleien, kwelders en een uitgestrekte strandvlakte. In het voorjaar is een groot gedeelte van dit gebied afgesloten voor bezoekers i.v.m. het broedseizoen. Veel vogelsoorten, waaronder de lepelaar die we eerder deze week zagen, broeden hier met honderden tegelijk.
Inmiddels is de dag bijna weer voorbij en concluderen we dat het toch wel een bijzondere ervaring is op deze manier Texel samen te verkennen.

ZATERDAG 17 MEI

IMG_9488Hebben we gisteren het eiland met de camper verkend, vandaag gaan we op de fiets het gedeelte onder de lijn De Koog, De Waal en Oudeschild verkennen. Een mooi stuk Texel waarvan het grootste gedeelte één groot natuurgebied is. Mooie fietspaden omzoomd met boterbloemen, zuring en fluitenkruid, prachtig! Weilanden vol met schapen en lammetjes en de heerlijke geur van pas gemaaid gras, maar ook de geur van geïnjecteerde gier, vult onze neusgaten!

IMG_9477 Ook vandaag weer mooie idyllische plekjes gezien en hoe kan het ook anders, vogels, heel veel vogels, we zagen de braamsluiper, de steenloper en de lepelaar, vogels die wij in het midden van het land niet tegen zullen komen.
Een heerlijke zon overgoten dag in een prachtige omgeving, we hebben genoten!

ZONDAG 18 MEI

IMG_9509 Een echte ‘ZON’dag, het lijkt wel zomer, we kunnen zelfs buiten ontbijten!!!!
Onze laatste dag op Texel brengen we relaxed door, het wordt een hele mooie dag en we gaan samen met Siem en Franka naar het strand. Zij hebben bij Paal 12 een strandhuisje en wat is er lekkerder dan op zo’n mooie dag op het strand te zijn en dan ook nog de luxe te hebben van een strandhuisje, SUPER!

IMG_0199 Het is echt lekker, we genieten met volle teugen van het mooie weer, het uitzicht over de Noordzee met daarin zo af en toe het kopje van een zeehond dat boven het water uitkomt en het genot van een strandhuisje waarin alles voorhanden is, lekkere stoelen, water, gas, zelfs een toilet en ook nog een koel drankje!
De mannen spelen een potje Jeu de Boules en Franka en ik maken een wandelingetje over het strand, lekker met de blote voeten door het water banjeren en kijken naar de bijzondere kwallen en kleine krabjes de zijn aangespoeld.

MAANDAG 19 MEI

IMG_0208 Ons verblijf op Texel zit er weer op, we hebben een paar heerlijke dagen met elkaar gehad, vandaag gaan we terug naar het vaste land en gaan we verder met ons rondje Noord Nederland. Eerst nog afscheid nemen van Siem en Franka en samen een ‘bakkie doen’ en dan naar de boot die ons naar Den Helder zal brengen. Om elf uur verlaten we Texel en om tien minuten voor half twaalf komen we aan in Den Helder en dan gaan we over de afsluitdijk naar Friesland.

IMG_9512 Op de afsluitdijk een merkwaardig verschijnsel, het lijkt of er net boven de dijk slierten rook hangen maar als we beter kijken zien we dat het miljoenen muggen zijn die in zwermen boven de dijk bewegen!
Aan het eind van de dijk stoppen we voor de lunch, je mag hier alleen nog overdag recreëren, overnachten is verboden, jammer, het is een prachtige plek, uitzicht op zee en de voorbij komende boten die de sluis in gaan op weg naar het IJsselmeer.

IMG_9522Via Makkum, waar we nog even een oud collega van Simon opzoeken, rijden we naar het bekende plekje bij de familie Abma in Workum, een mooi plekje met een wijds uitzicht. We zijn hier al vaker geweest en worden altijd hartelijk ontvangen, deze keer is de eigenaar er niet, hij en zijn vrouw zijn zelf op pad met de camper maar dat maakt niets uit, we kunnen rustig een plekje zoeken. Voor het eerst komen de hengels de camper uit en kan er worden gevist, het lukt nog niet erg, er worden alleen een paar kleintjes gevangen. Morgen hopelijk beter!!

DINSDAG 20 MEI

IMG_9546 Vandaag staat er weer een fietstocht op het programma, deze keer de ‘Overtuinenroute’, gevonden in de ANWB Fietsen app. Overtuinen zijn tuinen die van de woning worden gescheiden door een openbare weg. Vroeger kwamen deze op veel plaatsen voor en werden meestal gebruikt  als bleekveldjes om linnengoed te bleken. Het linnen werd frisser en lichter van kleur door het een poosje in de zon te laten drogen. Gebleekt wordt er niet meer, maar als tuintjes langs het water zijn ze prachtig en nergens zijn ze meer zo goed te zien als in IJlst.

IMG_9536 We komen door Greonterp, twee keer knipperen met je ogen en je bent er doorheen. Voor ‘Revianen’ is het een bedevaartsoord. De schrijver Gerard Reve woonde daar van 1964 tot 1971 in Huize ‘Het Gras’, zoals hij het had gedoopt. Van het oorspronkelijke kerkje staat alleen nog de klokkentoren overeind en op het kerkhof is nog één grafzerk, die van pastoor Johannes Bootsma.

IMG_9529 Mooie fietspaden langs sloten en meren, langs hekloze weilanden met over elk slootje een rooster zodat het vee op eigen land blijft. Overal zien we weidevogels, eenden en meerkoeten die hun jongen voeren en ook hier kleuren de bermen, groen, rood, geel en wit. Een genot om tussendoor te fietsen. Eerlijk is eerlijk, er zitten ook een paar saaie stukken tussen over smalle wegen dwars door uitgestrekte weilanden waar je elke keer achter elkaar moet fietsen als een auto je wil passeren. Geef ons maar die mooie fietspaden!

IMG_9523 ’s Middags nog een poos samen aan het water gezeten. Simon met een hengel en ik met de beentjes omhoog en de E-Reader in de hand, heerlijk. Af en toe komt er een boot voorbij, sommigen gaan met een boog om de dobber heen, anderen hebben de blik op oneindig en het verstand op nul en zien helemaal geen dobber! Met de visvangst is het droevig gesteld, alleen de kleuters laten zich vangen. Na het eten nog even naar Workum voor een ijsje, het wordt donker boven ons en we gaan snel terug naar de camper maar redden het net niet om voor de bui binnen te zijn!

WOENSDAG 21 MEI

IMG_9557Eerst lekker buiten in het zonnetje ontbijten en dan op de fiets naar Hindelopen, dat bijna om de hoek ligt en ‘rusten’ even uit onder het genot van een kopje koffie met iets lekkers! Het is altijd leuk om even in het stadje en bij de haven rond te kijken. Voor het eerst zien we dat de sluis, gebouwd in 1700, nog altijd met de hand wordt bediend. Voor kleine bootjes was vroeger de doorvaart goedkoper, zo lezen we op een bord, omdat er maar één deur open hoefde. Of dat nu nog zo is staat er niet bij.

IMG_9570 ’s Middags in Workum inkopen doen voor het avondeten, we krijgen bezoek, onze vrienden Nico en Afke, die we zeven jaar geleden in het zuidelijkste puntje van de Peloponnessos voor het eerst hebben ontmoet, komen buurten. Ze wonen in Rijs en werken in Sneek en komen bijna door onze achter tuin als ze naar huis gaan. Als vanouds is het bere gezellig en vliegt de tijd!

DONDERDAG 22 MEI

IMG_9578 Na drie dagen Workum is het weer tijd om op zoek te gaan naar een andere plek. Op de campercontact App een mooi plekje in Usquert in het uiterste noorden van Groningen gezien, voor ons een nieuw te ontdekken gebied. We hebben de tijd en geven de navigatie de opdracht om snelwegen te mijden en zo kom je door mooie kleine dorpjes met voor ons soms bekende maar ook heel veel onbekende namen; Tzum, Twijzel, Buitenpost, Ulrum, Wehe den Hoorn, Mensingeweer, Lutke Saaxum, Baflo, Rasquert en zo kan ik nog wel even doorgaan.

IMG_9576 We maken een kleine omweg en rijden via het Nationaalpark Lauwersmeer verder naar de provincie Groningen. In de haven van Lauwersoog genieten we onder het genot van een mok koffie van een mooi uitzicht op de vertrekhaven van de boot naar Schiermonnikoog. We hebben hier al eerder gestaan en zijn toen met de fiets op de boot naar het kleinste bewoonde Waddeneiland gegaan en hebben daar een dag rondgefietst en dat is zeker aan te bevelen.

IMG_9592 Het noorden van de provincie Groningen is vlak, vlak en nog eens vlak, kilometers ver kun je kijken, de akkers staan hier vol graansoorten en heel veel aardappelen. Rond het middaguur komen we aan in Usquert, eigenlijk heet het hier Noordpolderzijl. We genieten een paar uur van de zon en lopen naar de dijk om van het uitzicht over de Waddenzee te genieten. Het is een stille, verlaten plek en het kale landschap er omheen spreekt ons niet erg aan, aan het eind van de middag gaan we weer verder en rijden naar Delfzijl, eens kijken hoe het er daar uitziet.

IMG_9594 Voor we in Delfzijl komen rijden we door Uithuizermeeden en Rodeschool en het grote windmolenpark in de Eemshaven dat we in Usquert in de verte al zagen liggen komt steeds dichterbij.
Op de camperplaats in Delfzijl, een mix parking onder aan de dijk, is nog plek genoeg, er mogen maximaal acht campers staan en er staan er twee. Een prima plek dichtbij de Eems en een winkelcentrum op loopafstand.

IMG_9596 Aan het begin van de avond lopen we de dijk op en hebben een mooi uitzicht over het water met in de verte Emden in Duitsland. Het Eemshotel, dat op palen in het water staat, ziet er niet erg florissant uit, gedeeltes van de letters zijn verdwenen en het gebouw schreeuwt om een likje verf.
Even verderop staat een ondefinieerbaar roestig kunstwerk, we hebben nergens kunnen vinden wat het voor moet stellen of wie het bijzondere ‘kunstwerk’ heeft bedacht en gemaakt.

VRIJDAG 23 MEI

IMG_9601 Gisteravond de derde avond op rij dat het regende en de meeste buien werden vergezeld van donder en bliksem. Tot nu toe bleef het bij de avonden maar voor vanochtend ziet het er ook minder gunstig uit als de afgelopen periode, er wordt regen voorspeld in het noorden en het oosten van het land en al snel vallen de eerste druppels. We besluiten een stukje verder te rijden en gaan naar Veendam, onze camperkennissen Ede en Ineke wonen daar en we gaan kijken of ze toevallig thuis zijn.

IMG_9599 De camper staat er wel, ze zijn niet op reis, maar de auto is weg, ze zullen niet ver van huis zijn denken (hopen) we en inderdaad ze zijn in de buurt, hebben ons heel toevallig al zien rijden maar helemaal zeker weet je dat natuurlijk nooit, Ede wist het zeker, hij herkende ons aan onze dagrijverlichting. Aan het begin van de middag zijn ze weer thuis. Wij gaan ondertussen even op de camperplaats in Zuidbroek kijken, we zien er niets van, de plek is door wegwerkzaamheden onbereikbaar en we rijden terug naar Veendam en lunchen in recreatiegebied Borgerswold.

IMG_9613 Na de lunch rijden we weer naar onze kennissen en worden hartelijk ontvangen, gezellig elkaar weer te zien en te spreken (stiekem hadden ze ons wel een keer verwacht, hadden al op de site gezien dat we in Noord Nederland rond reden). We blijven eten en kunnen met onze camper bij hun huis staan en blijven ook overnachten. Wat lekker toch, ’s ochtends nog niet weten op welke plek je ’s avonds slaapt, het luxe van een camperleven.

IMG_9609 Aan het begin van de avond schijnt de zon weer en Ede en Ineke nemen ons mee op een verkenningstocht door Veendam en omstreken, we fietsen o.a. door het Borgerswold, een gebied dat ruim 40 jaar geleden is aangelegd met veel groen, waterpartijen, wegen en fietspaden en heel veel sportaccommodaties; voetbal, hockey, honkbal, tennis en ga zo maar door, bijna elke sport heeft in Veendam wel een accommodatie, is het niet hier dan wel op en andere plek, je kunt het zo gek niet bedenken of het is er wel, er is zelfs een waterskischans, om je vingers bij af te likken!

ZATERDAG 24 MEI

IMG_0210 Na een korte nacht, het was erg gezellig gisteravond, worden we uitgenodigd voor het ontbijt en daarna is het weer tijd om verder te gaan. We gaan naar Assen en zoeken de binnen wegen weer op, deze keer omdat de doorgaande weg (N33) is afgesloten voor alle verkeer, er wordt een vierbaansweg aangelegd en gaat a.s. maandag weer open. We komen door Annen, Anloo en Spijkerboor en net voor Loon zien we het symbool van een hunebed en kunnen het niet laten even te gaan kijken, bijzonder zo’n grafmonument dat ruim 5000 jaar geleden werd gebouwd.

Op het informatiepaneel lezen we:
IMG_0215 Het hunebed van Loon heeft alles wat een hunebed compleet maakt, het is één van de weinige hunebedden waarbij alle elementen aanwezig zijn. Vijf paar ‘draagstenen’ dragen vijf ‘dekstenen’ en vormen zo een ruimte die wordt aan beide kanten afgesloten door een ‘sluitsteen’. Halverwege één lange zijde zit de ingang, de ‘poort’. Twee paar ‘poortzijstenen’ vormen een korte gang die naar de ingang leidt. Het dak van de poort werd gevormd door twee ‘poortdekstenen’ waarvan er nog één aanwezig is. Het geheel is omsloten door een stenenkrans.

IMG_0222 Assen biedt de camperraar een prima gratis plek, dichtbij het stadscentrum en in een mooie fietsomgeving. Vanmiddag gaan we de stad in en voor morgen staat er weer een fietstocht op het programma. Het is druk in het gezellige centrum, er is markt en de terrassen zijn aardig gevuld.
We lopen ook nog even binnen bij de ANWB, die hebben we in Barneveld niet meer, en kopen een setje koplampstickers, die hebben we eind juni nodig als we de Noordzee oversteken en Engeland en Schotland gaan verkennen.

ZONDAG 25 MEI

IMG_9634 We fietsen door een mooi en afwisselend landschap, bossen, weilanden, heidevelden, moerassen, grote akkers met aardappels en maïs en de schapen hebben plaatsgemaakt voor koeien, we zien o.a. een grote kudde Lakenvelders, mooie zwarte koeien met een witte band over hun buik. Het ziet er hier heel anders uit dan in Noord Groningen, daar staan wel mooie, goed onderhouden boerderijen maar de uitgestrektheid en de vele rechte wegen spreken ons niet zo aan, wij hoeven niet meer, geef ons Drenthe maar, hier komen we zeker nog eens terug om te fietsen.

IMG_9622 Bijna de hele route rijden we over fietspaden, sommigen net breed genoeg om naast elkaar te kunnen fietsen, anderen zo smal dat het lange gras en de zuring je kuiten kietelt. Ook vandaag komen we weer onverwachte dingen tegen. Als eerste is daar het ‘Lancaster monument’, op 20 oktober 1943 stortte hier een Britse Lancaster neer. Bij de begrafenis van de bemanning werden de inwoners van Assen door de Duitse bezetters geweerd. Dat zij het daarmee niet eens waren bleek de volgende dag overduidelijk, de zeven graven waren bedolven onder bloemen.

IMG_9641 Even verderop zit hoog boven de grond een ooievaars echtpaar met twee jongen en in het prachtige natuurgebied waar we doorheen komen lopen/liggen een aantal runderen met hun jongen dicht langs het fietspad, ze laten zich niet afschrikken door de voorbijkomende fietsers, ook niet als je afstapt en er dichterbij komt.

Halverwege de route komen we bij het Herinneringscentrum van ‘Kamp Westerbork’, hier wilden we naar toe en hebben de route zo gereden dat we er langs kwamen.

Je wordt er alleen maar stil van als je bedenkt wat zich in dat kamp allemaal heeft afgespeeld!

IMG_9647Onderweg naar het kamp dat bijna 3 kilometer van het herinneringscentrum ligt,  komen we langs de Westerbork Synthese Radio Telescoop, gebouwd rond 1970 is het één van de gevoeligste radiotelescopen ter wereld en biedt astronomen de kans een grote variatie aan sterrenkundige problemen te bestuderen lezen we op het informatiebord. De telescoop bestaat uit 14 schotelantennes van elk 25 meter in doorsnee die ieder op een punt in het hemel kunnen worden gericht.

IMG_9665 Om half vier uur zijn we terug bij de camper en besluiten verder te rijden, Assen heeft een mooie overnachtingsplek maar je gaat er niet snel buiten zitten en daar is het nou net weer voor. We rijden langs de Drentse Hoofdvaart naar Meppel en bij ‘De Blauwe Hand’ bij Giethoorn zitten we nog een paar uurtjes lekker aan het water. Na het avondeten besluiten we toch nog naar huis te rijden, de verwachtingen voor morgen zien er niet goed uit, op sommige plaatsen kan zelfs heel veel regen vallen, van fietsen komt dus niks.

Kwart voor negen rijden we ons pad op en hebben weer een aantal mooie dagen achter de rug waar we met plezier op terugkijken. Nu gaan we ons voorbereiden op onze reis naar Engeland en Schotland.