2014 SPANJE: TUSSEN ALICANTE EN ALMERIMAR (week 9)

ZONDAG 16 MAART

IMG_9064_2 Een zonnige dag en dat nodigt uit om op de fiets iets verder te kijken dan onze neus lang is. We slingeren weer door Almerimar en aan de andere kant van deze plaats lig het ‘Reserva Natural Punta Entinas Sabinar’, een uitgestrekt natuurgebied tot aan de grens met Roquetas de Mar. Langs twee onverharde wegen proberen we het gebied te doorkruisen, op het eerst pad stranden we in mul zand en we zijn niet de enigen, even verderop heeft een auto zich ingegraven!

IMG_9069 Het tweede pad wordt na een paar kilometer hartstikke smal en ligt vol met scherpe stenen, niet geschikt voor onze fietsen! Jammer, het is een mooi, ruig gebied met kleine struikjes en honderden mimosabomen die volop in bloei staan, je ruikt ze al van ver! Verderop moet ook nog een binnenmeer zijn waar flamingo’s voorkomen, zo ver komen we helaas niet, we gaan terug maar Almerimar, het is zondag en het is er gezellig druk en we trakteren onszelf op een ‘Café Americano’ en dat is niet de eerste deze reis.

MAANDAG 17 MAART

IMG_9056 De weermannen geven voor vandaag en tien, wij vnden het minstens een twaalf, heerlijk weer, zonovergoten, vrijwel windstil en temperaturen ruim boven de 20 graden, hiervoor komen we naar Spanje!  WE GENIETEN!

DINSDAG 18 MAART

IMG_9100 Vandaag beginnen we aan de terugreis al willen we dat gevoel nog niet helemaal toelaten! Vanaf nu trekken we weer noordwaarts en verwachten eind volgende week weer thuis te zijn. Vandaag is de bestemming El Campello. Eerst de voorraden weer aanvullen, water in Almerimar en de levensmiddelen in El Ejido bij de Lidl, tegenover de Lidl bij het Repsol tankstation kun je sinds kort ook de LPG tank vullen. We rijden nu eens niet langs de kust maar nemen de snelste route, kunnen we straks nog weer een paar uur van de zon genieten.

IMG_9092We volgen vrijwel de hele weg de tolvrije A7 ‘Autovía del Mediterráneo’, een mooie vierbaans autobaan, langs Almeria, Vera, Lorca, Murcia, Elche en Alicante en aan het eind van de rit zal er ongeveer 360 kilometer op de teller staan. Het eerste stuk is niet fraai vanwege de tuinbouwbedrijven die zich verstoppen onder het plastic. Hoe veder we van de kust afkomen hoe ruiger en spectaculairder het gebied wordt, af en toe een dorp met de kenmerkende witte huizen en ruïnes uit lang vervlogen tijden.

IMG_9103 Voorbij Vera duiken we nog veder het binnenland in om uiteinde-lijk in Alicante weer aan de kust terecht te komen. Het plastic heeft plaats gemaakt voor sla- en artisjokkenvelden en olijf- en sinaasappelboomgaarden en dat ziet er een stuk aantrekkelijker uit! Ook amandelbomen staan er volop, de bloeiperiode is jammer genoeg voorbij en de noten komen eraan! Het is niet alleen maar mooie natuur, na Cuevas del Almanzora wordt het saai, er is veel bebouwding en op veel plekken zijn grote industrieterreinen, vanuit de camper ziet het er niet fraai uit.

IMG_0024 Om half twee zit onze rit er voor vandaag op en komen we aan in El Campello, we hebben het stuk ‘Tussen Alicante en Almerimar’, zoals we deze reis genoemd hebben, weer achter ons gelaten en kunnen niet anders zeggen dan dat we er volop van hebben genoten!
Onze maag geeft aan (knor, knor) dat het inmiddels de hoogste tijd is voor de lunch, we hadden geen zin om onderweg nog een lunchstop te maken, zoals altijd zijn we wel gestopt voor koffie! Het is heerlijk weer en we lunchen weer eens buiten!

WOENSDAG 19 MAART

IMG_9116 Eerst maar even naar de Lidl lopen voor een broodje! Tot mijn verbazing is de winkel om tien over negen nog dicht en ik zie binnen geen enkele activiteit!! Gelukkig kom ik langs een Panaderia en daar hebben ze wel brood, ons ontbijt is gered! Terug in de camper zie ik op internet dat het vandaag het feest van San José (patroon Heilige van de kerk) en Vaderdag is en dat alle winkels gesloten zijn!, boodschappen doen lukt dus niet, gelukkig zijn wij camperaars niet voor één gat te vangen en hebben altijd wel iets in voorraad, we komen de dag wel door!

IMG_9113 Na de koffie pakken we de fiets en gaan op zoek naar het mooie baaitje waar we tijdens één van onze eerste reizen naar Spanje koffie hebben gedronken. We weten alleen nog dat het ergens ten noorden van El Campello was en dat is alles. Hoe we ook rond fietsen, heuveltje op en heuveltje af (soms moeten we zelfs lopen!) we vinden wel mooie baaitjes maar niet die we zoeken. Terug in El Campello, ziet Simon Johan ergens op de stoep staan, we wisten wel dat hij en Aria vandaag naar ons toe zouden komen, maar hadden ze later op de dag verwacht.

DONDERDAG 20 MAART

IMG_9120 Wat een heerlijkheid is het toch, weer wakker worden van de zon die de camper in schijnt en als we naar buiten kijken zit er geen wolkje aan de lucht, daar is maar één woord voor: ‘GEWELDIG’!! Aan het eind van de ochtend komen Nick en Joke, onze reisgenoten tijdens onze reis door Marokko het pad op rijden, we wisten al een paar dagen dat we bij elkaar in de buurt zaten en dat ze vandaag hier zouden komen en het is leuk elkaar weer te zien en bij te kletsen! Zoals elke dag ook vandaag aan het eind van de middagdag borreltijd, deze keer met z’n zessen.

VRIJDAG 21 MAART

IMG_9137De dag dat in Nederland de Lente begint! Hier begint de zomer al bijna, wat een verschil! We doen het rustig aan vandaag, drinken met Nick en Joke koffie en lopen voor een boodschap naar de Lidl 500 meter verderop. Na de lunch installeren we ons met een boek in de zon maar het is snel met de rust gedaan! We horen getoeter, mensen die wij kennen of die ons denken te kennen? Deze keer kennen wij ze, het zijn Ede en Ineke die we al eerder tegenkwamen op deze reis, een aangename verassing! Vandaag wordt het borrelen met z’n achten, het wordt steeds gezelliger!

IMG_9135 Aan het eind van de middag krijgen we nog een showtje voorgeschoteld. Er komt een grote kudde geiten en schapen de rivierbedding inlopen en die doen zich te goed aan al het groen dat er groeit. Een flink aantal geiten dwaalt af en zoekt naar eten tussen de grote stenen maar daar is alleen maar verdord gras te vinden en de herder geeft zijn hond opdracht de kudde weer bij elkaar te brengen, het duurt maar even en ze lopen allemaal daar waar de herder ze hebben wil. De herder zit zelf aan de overkant op de rand een sigaretje te roken en met zijn telefoon te spelen.

ZATERDAG 22 MAART

IMG_9139De laatste niet rijdag in Spanje hadden we ons iets anders voorgesteld, eigenlijk wilden we ook vandaag weer een strak blauwe lucht zien maar helaas als we opstaan zit er een dik wolkendek voor de zon. Toch vermaken we ons ook vandaag weer prima, we gaan eerst op de fiets naar de markt in San Juan D’Alacant, een leuke markt midden in het centrum van de stad met veel groente, fruit, textiel en schoenen en deze keer scoren we een paar leuke teenslippers die meegaan naar huis.

IMG_9152 De ochtend is afwisselend bewolkt en zonnig maar rond een uur of twee begint het te regenen, dat hadden we niet besteld! We zouden met de Turkije gangers nog één keer eten uit de ‘Turkse Pot’ van Aria eten aangevuld met de gebakken aardappeltjes van Ineke. Gelukkig zijn de weergoden ons gunstig gezind en is de bui van korte duur en komt de zon weer terug, we kunnen alsnog van een heerlijke maaltijd genieten. Naadloos gaan we met z’n achten over in het dagelijkse borreluurtje, wat hebben we het super met z’n allen!