2014 SPANJE: TUSSEN ALICANTE EN ALMERIMAR (week 5)

ZONDAG 16 FEBRUARI

IMG_8561 We staan nog steeds in Los Alcázares, vandaag blijven we nog hier, morgen gaan we denken we weer verder. ’s Ochtends hoorden we dat er op de parkeerplaats van het vliegveld een rommelmarkt is, dat kunnen we natuurlijk niet overslaan! We zien veel dezelfde dingen als op de markt van gisteren, kleding, schoenen, ondergoed etc., maar ook kramen met rommel o.a. serviesgoed, oud gereedschap, boeken en een ballonnenclown.

IMG_8562 Johan en Aria gaan aansluitend een fietstocht maken en wij gaan terug naar de camper en van de zon genieten. Al snel krijgen we een sms-je van Gerrie en Peter, luitjes die we hebben ontmoet tijdens onze laatste Scandinavië reis, dat zij onderweg zijn deze kant op en of er nog plek is. Er is altijd wel een plekje te vinden hier en een uurtje later zitten we samen aan de koffie. Leuk elkaar weer te treffen. Natuurlijk kijken we in de loop van de middag weer naar het schaatsen, deze keer de 1500 meter voor vrouwen met tot nu toe het beste resultaat, nr. 1, 2, 3 en 4!!!!

MAANDAG 17 FEBRUARI

IMG_8584 Vandaag een bewolkte en koele dag, een goed moment om verder te rijden, we hebben een week in Los Alcázares gestaan, lang genoeg dus. Eerst nog even boodschappen doen en dan On Tour. We rijden zoveel mogelijk langs de kust, komen langs Punto Brava en Los Nietos en gaan vandaar naar Portman dat aan de rand van een groot mijngebied ligt. We hebben deze route nog niet eerder gereden en kijken onze ogen uit, wat een mooi gebied, geweldig wat een uitzichten. In het verlaten gebied staan overal ruines van mijngebouwen en huizen.

IMG_1440 Reden we het ene moment nog in het mooie mijngebied, twee tellen later, direct na Escombreras, zitten we midden in het Spaanse Pernis, afschuwelijk!!!!! en wat een stank!! We gaan snel naar Cartagena, daar gaan we op zoek naar een Carrefour voor een internetkaartje, bij de eerste die we tegenkomen hebben we pech, ze hebben op dit moment niet van die kaartjes, volgende week zijn ze er weer, maar midden in de stad is nog een Carrefour en daar hebben we meer geluk, nu kunnen we naast internetten hopelijk ook nog FaceTimen en Skypen, heerlijk!

Uit ANWB Goud Midden in een al sinds de Oudheid ontgonnen mijnbouwgebied ligt de belangrijke marine- en handelshaven van Cartagena dat 173.000 inwoners telt. De stad werd als Carthago Nova gesticht in de 3de eeuw v.Chr. Na 1600 werd de stad versterkt en de oorlogshaven in gebruik genomen. Bij het begin van de Spaanse burgeroorlog landde Franco hier met zijn troepen vanuit Marokko.
Met het verdwijnen van de grote contingenten militairen en de sluiting van de lood- en pyrietmijnen in het achterland nam de economische betekenis van Cartagena zienderogen af.

IMG_8598 We rijden verder en gaan naar het ons bekende LPG station aan de N-332, helaas, al het gas is op en we moeten terug naar Cartagena waar ergens in de stad ook een LPG station moet zijn. Dankzij onze navigatie hebben we het Repsol station snel gevonden en hier zien we ook een lavenderia. We wisten al dat er bij een aantal Repsol stations lavenderia’s waren met grote wasmachines maar hadden ze tot nu toe niet gezien. Het wassen van 8 kilo was kost € 4,50, voor 14 kilo betaal je € 7,50 en voor een droger € 3,00, wat een geweldige service!

IMG_1442Nadat de gasflessen gevuld zijn rijden we via de E-22 en de E-16 weer naar de kust en zoals elk jaar genieten we ook nu weer van de mooie route door de Sierra de la Muela. Op het hoogste punt stoppen we even en kijken uit over de Middellandse Zee met net daarvoor de grote stukken plastic die het landschap behoorlijk ontsieren. Op het eind slaan we linksaf richting La Azohia en in Brisas is het genoeg voor vandaag! We hebben hier zes jaar geleden ook gestaan en zijn toen weggestuurd en nu maar  hopen dat dat vandaag niet gebeurd.

DINSDAG 18 FEBRUARI

IMG_8612 De dag begint bewolkt maar het hangt in de lucht dat de zon het vandaag misschien nog gaat winnen van de bewolking (helaas niet gelukt). Weer zo’n dag om een eindje verder te rijden. Via Puerto de Mazzarón rijden we naar Playa Percelles, beter bekend als de ‘Geitenwei’, onderweg gehoord dat alle campers daar anderhalve week geleden weggestuurd zijn, we zijn dus benieuwd hoe het er nu uitziet en of er al weer campers staan! Net voor het dorp is een tankstation en daar vullen we onze watervoorraad weer aan, kunnen we er weer even tegen.

IMG_8615 Er staan gelukkig wel weer campers maar niet zoveel. Deze keer hebben we een plek voor het uitkiezen, zoveel vrije plekken hebben we hier nog niet eerder gezien, tenminste niet als het voor niets is. Een paar jaar geleden moesten we hier € 4,00 betalen en toen was het net zo rustig als nu. Omdat ik zelf graag ‘beneden’ met uitzicht op zee wil staan gaan we daar ook even kijken, er is nog een mooie vrije plek en daar treffen we, net als elk jaar, Rein en Annie en we worden hartelijk begroet. Johan en Aria vinden ook een mooie plek 25 meter verderop.

IMG_8626 ’s Middags samen met Aria naar de 10.000 meter voor mannen gekeken, wat was het weer spannend, Jorrit Bergsma gaat er met het goud vandoor, wel jammer voor Sven Kramer dat hij iets te kort kwam voor een gouden medaille, we hadden het hem zo graag gegund na de desillusie op de spelen van vier jaar geleden waarin hij op advies van de trainer de verkeerde baan nam en werd gediskwalificeerd, hij won vandaag het zilver.
Het erepodium is helemaal oranje gekleurd want Bob de Jong won het brons.

WOENSDAG 19 FEBRUARI

IMG_8644 De dag begint net als gisteren bewolkt maar nu wint de zon het wel van de bewolking en rond elf uur hangt er alleen nog een rand bewolking boven de zee en is het boven ons mooi blauw. We pakken de fiets en willen naar Puntas de Calnegre fietsen maar komen niet ver, na een kilometer heeft Aria een lekke band! Zij en Johan lopen terug naar de camper en wij fietsen door naar het dorp en gaan internetten bij ‘Balsol’.

IMG_8646 Als we onze Mifi aanzetten met daarin het Carrefour internet kaartje is binnen een paar minuten het tegoed van 100 mb per dag er doorheen. We moeten eerst onze laptop, iPhone en iPad updaten en daarna nog maar eens proberen hoe het met het kaartje gaat. Terug bij de camper gaan we eerst van de zon genieten, het waait wel maar uit de wind is het heerlijk!
Vandaag de laatste schaatsdag wat de afstanden betreft en weer heeft Nederland er twee medailles bij, deze keer zilver en brons, nu nog de ploegenachtervolging!

DONDERDAG 20 FEBRUARI

Gisteravond het internetkaartje uitgeprobeerd en nu gaat het wel goed, hebben zelfs via FaceTime  contact gehad met Ede, heerlijk iedereen daar weer even te zien. Jammer dat onze jongste kleindochter al lag te slapen, moeten maar weer snel contact maken.

IMG_8652 Vanochtend weer en poging gewaagd om op de fiets in Puntas de Calnegre te komen en vandaag lukt het gelukkig wel, we fietsen een mooi rondje en komen onderweg vier officiële camperplaatsen tegen en langs het strand zien we ook een aantal campers vrij staan, maar nergens is zo’n mooie vrije plek als we op de Geitenwei hebben, we staan deze keer ook wel erg mooi met veel ruimte rondom de camper.

IMG_8662 Onderweg komen we langs grote velden vol met ijsbergsla, van nog hele kleine plantjes tot grote kroppen die geoogst kunnen worden. De plukkers worden met een bus aangevoerd en gaan dan aan de slag. Er blijven heel veel kroppen op het land liggen en we zijn nieuwsgierig waarom ze die niet meenemen, we zien al snel dat ze veel te klein zijn en die zijn natuurlijk niet verkoopbaar. Een van de plukkers geeft ons een paar prachtige kroppen en dat kunnen we natuurlijk niet weigeren ook al hebben we nog een onaangebroken krop in de koelkast liggen!

VRIJDAG 21 FEBRUARI

Wat is het toch leuk kinderen en kleinkinderen te zien op de iPad, daar kunnen we echt van genieten! Gisteravond nog FaceTime contact gehad met Veenendaal, jammer dat het maar even kan, de 100 mb die we per dag ter beschikking hebben is snel op, maar toch was het fijn elkaar te zien en te spreken ook al was het niet zo lang.

IMG_8667 Voor vandaag geven de weermannen een negen en voor morgen en overmorgen een tien!! We genieten met volle teugen, vandaag zijn wij bij de camper gebleven, Johan en Arie zijn op de fiets naar Mazarrón gegaan en kwamen met Dorado’s terug die we aan het eind van de middag hebben gebakken, samen met de gekregen ijsbergsla van gisteren en de gebakken aardappeltjes van Simon een vorstelijk maal!

ZATERDAG 22 FEBRUARI

1780803_754988237847017_840240874_n We krijgen vandaag Willem en Marianne, onze oude buurtjes, op bezoek, het zijn niet alleen ex-buren maar ze zijn ook lid van het camperclubje ‘WIJDUZZ’ waarmee we twee keer per jaar uitstapjes maken. Ze zijn gisteren met het vliegtuig aangekomen in Alicante en gaan met een auto de omgeving verkennen, volgende week vliegen ze vanaf Valencia weer terug naar Nederland. Gisteren sms-contact gehad en vandaag komen ze naar ons toe, dat wordt gezellig!!