NAAR DE “COSTA DEL SOL” en VERDER (week 7)

WOENSDAG 6 MAART

IMG_2741 Gisteravond met z’n vieren kip gegeten in Restaurant ‘Marufo”, ook wel ‘De Kippenschuur’ genoemd en vandaag is het marktdag in Quarteira en daarvoor staan we hier. Het is wel gemakkelijk een keer zo heel dicht bij de markt te staan en het is leuk om de bedrijvigheid te zien bij het opbouwen van de markt. Het begint al vroeg, rond zeven horen we eerste auto’s het terrein oprijden en wordt er begonnen het spannen van grote zeilen, de koopwaar op de kramen blijft zo droog en de snuffelaars kunnen rondlopen zonder nat te worden als het gaat regenen.

IMG_2747 Als je er zo dichtbij staat loop je er ook nog eens een keer vaker overheen, lekker neuzen zonder dat er iemand op je staat te wachten en daar maken we dan ook dankbaar gebruik van. De markt staat niet helemaal vol, er zijn nog veel lege plekken. Op het middenplein zijn een paar terrasjes en kun je genieten van sfeervolle muziek.
We komen terug bij de camper met leuke dingetjes voor onze kleinkinderen, nieuw ondergoed en voor Simon zoals gebruikelijk een horloge.

IMG_2756 Jos en Irene gaan oostwaarts en wij gaan verder naar het westen, maar eerst maken we nog een uitstapje landinwaarts en rijden naar de oude wasplaats bij Paderne, het is weer tijd voor een wasje en hier is water in overvloed en ruimte genoeg om de was aan lijnen te drogen. Gelukkig is er nog plek voor onze camper. Het blijft in ieder geval droog vandaag, ‘s ochtends scheen de zon zelfs een hele poos en ’s middags was het wisselend bewolkt, af en toe dreigt het wel een beetje maar de voorspelde regen blijft uit en aan het eind van de dag is de was bijna droog.

DONDERDAG 7 MAART

IMG_2762 Hadden we gisteren een redelijke dag, vandaag is het weer helemaal mis, we zagen het gisteravond al op het Journaal, het wordt weer een erg vochtige dag! Het gezegde “Blijf zitten waar je zit en verroer je niet” is vandaag op ons van toepassing. We hebben hier alles wat we nodig hebben en staan op een harde ondergrond en dat is wel fijn met zoveel regen. De wasplaats is tot onze verbazing vol gelopen met water, alleen met de broekspijpen tot boven de knieën opgerold kun je erin, er is de afgelopen uren zoveel water gevallen dat het niet weg kan.

IMG_2766 Gelukkig wordt het aan het begin van de middag weer beter, de regen is opgehouden en de donkere wolken hebben plaatsgemaakt voor lichtere met daartussen behoorlijke stukken blauw, iedereen steekt z’n kop buiten de deur voor een frisse neus, het is gezellig op het pleintje en er worden over en weer ervaringen uitgewisseld, het wordt zelfs zo lekker dat we ook nog een poosje gebruik kunnen maken van ons privéterras.

VRIJDAG 8 MAART

IMG_2758Dachten we gisteren nog vandaag verder te rijden, vanochtend besloten er nog een dagje aan vast te knopen in Paderne. Het wordt weer een niet al te mooie dag en zoals ik al eerder schreef is het dan prettig op een harde ondergrond te staan. Nu we hier toch nog zijn maken we nog een keer gebruik van de wasplaats. Het water is gelukkig gezakt en je kunt er nu weer prima in lopen zonder natte voeten te krijgen. Het komt goed uit dat de was al vroeg buiten hing, het is al bijna droog als het rond de middag flink begint te regenen en het voorlopig ook niet meer ophoudt.

IMG_2752 We leren hier ook weer een aantal nieuwe mensen kennen en wisselen ervaringen en tips uit, de één trekt al 15 jaar rond in Portugal en de ander is er voor de eerste keer en de rest zit er ergens tussen in. Het rouleert hier behoorlijk, de ene camper is nog niet vertrokken of de ander is al weer in aantocht en neemt de vrijgekomen plek weer in, iedereen loopt gelijk met de was te sjouwen, het is dan ook een bedrijvigheid van jewelste. Het enige wat we hier missen is de bakker, willen we broodjes scoren dan moeten we op de fiets naar het dorp.

IMG_2770’s Middags de site bijgewerkt en gekeken naar de weersverwach-tingen voor de komende twee weken, we schrikken, de eerste dagen een klein mager zonnetje, grijze wolken en hier en daar een spetter regen en daarna ziet het er, in tegenstelling tot eerdere berichten, zeer ongunstig uit (donkere wolken met bliksemschichten) met weercijfers variërend van een 2 tot een 5. Ook nog even gekeken naar de vooruitzichten in het zuidoosten van Spanje en daar is het alleen maar zonnig, af en toe een wit wolkje en cijfers van 7 tot 9, dat ziet er een stuk stabieler uit.

IMG_2779 We hebben nog vier weken te gaan en hebben eigenlijk geen zin in nog meer regen, we kijken elkaar aan en dan is de beslissing snel genomen, we gaan terug naar Spanje!!!! De waslijn binnenhalen, de mat nog even schoonmaken en dan zijn we snel onderweg. Via Loulé en Tavira rijden we naar Castro Marim, daar is morgen de maandmarkt en daar gaan we nog even naar toe. Als we in Castro Marim komen zien we overal en nergens campers staan, omdat er morgen markt is mag je overal staan en gelukkig vinden we een plekje op een pleintje achter de bibliotheek.

ZATERDAG 9 MAART

IMG_2792 Om half tien lopen we naar de markt, vanochtend vroeg al een kijkje genomen toen ze aan het opbouwen waren, inmiddels zijn alle waren uitgestald. Wat deze markt anders maakt dan de tot nu toe bekende markten zijn de levende dieren die hier te koop worden aangeboden; eendenkuikens, kippenkuikens, kwartels, konijnen en vogels, maar ook planten, bloemen, gebak, gedroogde vis en heel veel soorten kaasjes, daarnaast zijn er de bekende kramen vol met kleding voor heel weinig, gereedschap, sierraden, horloges, ondergoed, speelgoed, etc. etc.

IMG_2795 We verwennen ons zelf nog één keer met zo’n overheerlijke op huitskool geroosterde platte kip, een honing rol en een Churros, voorlopig de laatste keer dat we van deze lekkernijen kunnen genieten, zoals het er nu voorstaat komen we volgend jaar niet in Portugal want dan hebben we plannen om samen met onze campervrienden Siem en Franka naar Marokko te gaan. Voor we weer ‘On Tour’ gaan lopen we eerst nog even binnen bij de bibliotheek, daar mag je gratis internetten, jammer genoeg lukt het niet de site weer bij te werken.

IMG_2810 Om elf uur zijn we er klaar voor om Portugal te verlaten en rijden over de A-49 naar Sevilla. Even overwegen we nog om naar Gelves te gaan en morgen Sevilla te bezoeken, we doen het toch maar niet, onderweg gehoord dat op de bewaakte camperplaats in Gelves campers leeggehaald zijn terwijl de mensen Sevilla bezochten en daar zitten we echt niet op te wachten. In dit deel van Spanje is het overal behoorlijk nat, bomen staan in het water en de rivieren zien bruin van de modder die van de bergen komt, ook hier hebben ze de afgelopen dagen slecht weer gehad.

IMG_2819 We rijden door tot Archidona, voor ons een bekend plekje, we waren hier ook al in 2010, ook toen zijn we Portugal ontvlucht vanwege het weer. Om vijf uur plaatselijke tijd komen we aan, we hebben vandaag een uur minder, in Spanje is het nl. een uur later dan in Portugal en dat is ook weer even wennen. De CP ligt aan de ‘Calle de la Capilla e la Virgen de Los Dolores’. Het weer was vandaag redelijk te noemen, het was in ieder geval (bijna) droog op een buitje in de buurt van Osuna na, regelmatig werd de cabine van de camper verwarmd door de zon.

ZONDAG 10 MAART

Het lijkt erop dat de regen ons nog even blijft achtervolgen, gisteravond begon het al weer te regenen en de hele nacht heeft de regen op het dak gekletterd, het is maar goed dat we een dak boven ons hoofd hebben!

IMG_2517 We zijn laat op, onze biologische klok heeft nog het Portugese ritme, maar ach wat maakt het uit, we hebben de tijd! Vandaag rijden we via Granada en Motril naar Guardia Viejas, ja, ja, we zijn hier al eerder geweest, zelfs op deze reis hebben we daar al aan paar dagen gestaan en hopen er net zulk mooi weer te treffen als de vorige keer. Als het goed is staan onze camperkennissen Kees en Ria en Jan en Elly daar ook en het zou leuk zijn elkaar weer eens te zien, het is inmiddels alweer drie jaar geleden dat we elkaar ergens onderweg tegenkwamen.

IMG_2820 We verlaten Archidona in de stromende regen, van de omgeving is weinig te zien, alles is grijs en grauw, wel erg jammer want het is altijd heerlijk om in een mooie omgeving te rijden. Tegen de hellingen zien we nog net een gigantische hoeveelheid olijfbomen, één van de weinige boomsoorten die hier groeit, op elk stukje beschikbare grond staan er dan ook duizenden. Boven Granada wordt het gelukkig wat lichter al houdt de regen nog niet op, we hebben goede hoop dat het aan de kust droog en zonnig is, we blijven optimistisch, misschien wel tegen beter weten in.

IMG_2837 We weten dat links van ons de Sierra Nevada ligt met z’n hoge besneeuwde bergtoppen, zien doen we ze niet! Naast de vele olijfbomen zien we nu ook in bloei staande amandelbomen.
Tussen Granada en Motril wordt het steeds lichter buiten en net voor Motril houdt het eindelijk op te regenen en trekt de lucht ineens open en schijnt de zon, hoe verder we naar het oosten rijden hoe blauwer het wordt, heerlijk! Rond één uur komen we aan in Guardia Viejas en gaan eens even kijken of onze camperkennissen er nog staan. Een warm onthaal volgt!!

IMG_2843 Het is heerlijk buiten, de stoelen komen weer uit de bak en met z’n allen beginnen we met koffie van Ria, ze hoopte al dat ze ons ergens onderweg tegen zou komen en had speciaal daarvoor iets lekkers bewaard. Aansluitend de gebruikelijke eind van de middag borrel en dan trekt iedereen zich weer terug in z’n eigen camper, morgen zien we elkaar wel weer. We staan nu wel op een andere plek dan de vorige keer, iets beschutter, het waait nogal!

MAANDAG 11 MAART

We worden gewekt door de zon, wat is dat toch lekker! De camper staat te schudden dat het een lieve lust is, er staat een harde westen wind. De plek naast Kees en Ria is inmiddels vrij en daar sta je nog meer uit de wind dan waar we nu staan. We verplaatsen de camper en hebben nu ook een soort privé plekje. We kunnen de stoelen zo zetten dat we vrijwel uit de wind zitten en op de camper staan de Nederlandse en de Spaanse vlag strak.
’s Middags nog een stukje langs het strand gelopen, het valt niet mee om overeind te blijven en het zand geselt onze kuiten.

DINSDAG 12 MAART

IMG_6849 We hebben nu toch echt het idee dat de regen ons blijft achter-volgen, was het ‘s ochtend nog bewolkt, ’s middags komt er van allerlei nattigheid naar beneden. Het is vandaag binnenblijven als je geen nat pak wilt halen. De andere vier gaan het nog even proberen, wij zitten nog te lunchen als ze weggaan, en komen als verzopen katten weer terug! Gisteravond gezien dat er regen zou komen en als we de weermannen gelijk krijgen wordt het morgen nog een zwaar bewolkte dag met windkracht zes en daarna zou de zon weer te voorschijn komen. We blijven hopen!!